2009. április 2., csütörtök

Néha a kevés több...

Tudom, tudom, nem pont a legfotogénebb és "leggasztromenőbb" ételek, de én akkor is szeretem őket. Íme kettő is azok közül, amik soha nem kopnak ki a konyhámból: a borsófőzelék és a rakott krumpli. (Igen, ugyanazon a tányéron fotózva - nem ugyanakkor.) :-)



A borsófőzelék mostanra találta meg azt az állapotát nálam, ami nekem is és neki is megfelelő. Több okból ütköztünk... náluk anno nem fehér színű volt, nálunk meg jóval hígabb. A fehér színből nem engedtem, de hogy bő lére nem eresztem, nem siratom.

A rakott krumplinak pedig több verzióját is imádom... a képen a klasszikus kolbászos pózol - másik nagy kedvencem a gombás, és a karfiolos is listás. (Ja, és ijesztő degenerációm: őszibarack befőttel fogyasztom ezt az ételt. Nem vicc! De tényleg!) :-)

Nem hiszem, hogy van olyan konyhatulaj, aki ezeket az ételeket nem tudja elkészíteni, azért produkálom magam egy kicsit. Hátha...

Borsófőzelék

Hozzávalók:
2 üveg borsó
kevés reszelt hagyma
petrezselyem
liszt vagy étkezési keményítő
1 pohár tejföl
kb. 2-3 dl tej
vaj, só, kevés víz

Kevés vajat felolvasztok és erre öntöm a leszűrt borsót. Ráreszelek egy kis hagymát (tényleg nem kell sok, csak hogy egy kis ízt adjon), vágok bele petrezselymet és sózom. Pár percig pirítom, kevergetem a borsószemeket, majd ráteszek 1 ek. lisztet/keményítőt, amivel összekeverem (ekkor egy gusztustalan, zöld, darabos masszám van épp). Ráöntök kb. annyi vizet, hogy oldódjon a massza (1-2 dl) és felforralom.
Közben a tejbe belekeverem a tejfölt, s amikor a borsó felforrt, beleöntöm, s az egészet összekeverem/forralom.
Ízlés és alkalom szerint tejjel még hígítom és persze sózom - ahogy tetszik. :-)

Tuti, hogy százan még százféleképpen készítik, de mi így szeretjük. Nekem á la natúr tökéletesen megfelelne így is, de Tamásnak elkerülhetetlenül dukál hozzá a hús (mint mindenhez). Hol fokhagymás csirke, hol paprikás.

Rakott krumpli

Hozzávalók
krumpli ("piros") - és persze a mennyiség az éhesek számától függ - nálam kb. 1-1,5 kg
25-30 cm füstölt kolbász (de nem száraz!)
3-4-5 tojás
sok tejföl - kinek mennyi
kevés sajt


Röviden: a krumplit meghámozom, szeletelem, sós vízben megfőzöm (bevallom, nem szoktam héjában sülttel játszani ilyenkor). A tojást keményre főzöm. A kolbászt felkarikázom és átpirítom.
Ezután se titok következik; tűzálló tálba vagy tepsibe rétegezem a krumplit, kolbászt és tojást, erre jön egy réten tejföl, majd a takaró réteg krumpliszeletek, amikre MÉG tejfölt kanalazok, s a kevéske kolbászból kisült zsiradékot lötykölöm.
Jó félórára a 180 fokos sütőbe lököm az egészet, majd amikor már szinte kész, sajtot reszelek a tetejére és rápirítom.

Ja, hogy semmi újat nem mondtam?
Azért finom volt...

Nincsenek megjegyzések: