2009. szeptember 27., vasárnap

Almás süti mazsolával és mogyoróval

Csütörtök este "dobtam össze" ezt a sütit - bár a sütési idő miatt nem egészen érvényes az összedobni szó. De az előkészítés nem egy hosszas huzavona. És az eredmény igen finom.



GoodFood recept, és mostantól már alaptézisként kezelem, hogy ha az, hát a cukormennyiségeket csökkenteni kell. Egyébként a tészta pont olyan, amilyennek egy őszi, szívmelengető sütit elképzelek - puha, omlós, egyáltalán nem száraz.

Hozzávalók:
  • 100 + 50 g + 1 ek. vaj
  • 175 g + 85 g + 1+1 ek. barna cukor (én demerara-t és sima barna nádcukrot használtam; és legközelebb biztosan csökkentem a mennyiségeket legalább 3/4ére!)
  • 2 közepes alma
  • 2 tojás
  • 1 tk. vanília kivonat
  • 200 g + 25 g liszt (egy része lehet teljes kiőrlésű)
  • 1 tk. sütőpor
  • fél + fél tk. őrölt fahéj
  • 1-1,5 dl tej
  • 20 nagy marék pörkölt mogyoró darabosra aprítva
Először egy evőkanálnyi cukrot és egy evőkanálnyi vajat összeolvasztottam és karamellizáltam, majd ebbe forgattam bele a meghámozott, felkockázott almát, míg pár perc alatt szép barnás színe nem lett és sűrű karamell vonta be. Aztán félretettem, hogy kihűljön.

Egy keverőtálban az ujjaimmal durván összedolgoztam 50 g vajat, 85 g cukrot, 25 g lisztet, fél tk. fahéjat és az összetört mogyorót. Ezt a kulimászt szintén félretettem, vissza a hűtőbe, hogy a vaj ne olvadjon.

Végül a tészta összeállítása: egy tálban kézi mixerrel világosra kevertem a 100 g vajat és a 175 g cukrot; aztán egyenként hozzáadtam a tojásokat és a vaníliát. Ezután jött a 200 g liszt, a sütőpor a fél tk. fahéj és a tej fokozatosan. A recept egy dl-t írt, nekem simán felvette a tészta a 1,5-et. Az egész masszát szépen kikevertem, majd beleforgattam a karamellizált almadarabokat és hozzácsaltam egy jó marék extra barna mazsolát is (ami nincs a receptben).

Egy kapcsos tortaforma aljára sütőpapír került, az
oldalát pedig kivajazt am, ebbe simítottam a süti tésztáját és a tetejére szórtam a hűtőben várakozó mogyorós matériát. Kevés cukrot hintettem még a tetejére (egyáltalán nem indokolt, utólag belátom, hisz a mogyorós keverékbe is kerül elég) és előmelegített 180 fokos sütőbe toltam. Elvileg legalább egy óra kell a sütőben, ha nem 70 perc... nekem a fogpiszkálóteszt 50 perc után azt mutatta, készen vagyunk.

Hűlni kell hagyni mindenképp, hogy a tészta állaga élvezhető legyen... kitűnő uzsonna egy jó könyv mellé... de egy pohár tejjel reggelinek sem utolsó.

Nincsenek megjegyzések: