2010. január 3., vasárnap

Financier - a tojásfehérjék végzete




Egy ideje csak gyűlnek, gyűlnek a fehérjék a fagyasztómban, köszönhetően a créme brulée és mandulás, parmezános keksz élvezetnek, találnom kellett hát egy olyan receptet, ami nem igényli a sárgáját, csak a fehérjét zabálja.

Jelentem, megvan!

Kutakodtam egy kicsit a neten és meg is leltem a nagyszerű megoldást, és kicsit módosítva Chili & Vanilia receptjén, ma elkészült ez az irtó finom édesség.

Nem jártam még Párizsban, és bevallom, közel sem néztem ki ennyit ebből a receptből, úgyhogy óriási kellemes csalódás ért, amikor megkóstoltam. Nagyon finom! És ismét egy könnyen elkészíthető édesség. Az én listámra felkerült, az fix!

Hozzávalók (dupla adaghoz! - de megéri):
  • 32 dkg vaj
  • 1 kisebb ek vaníliakivonat
  • 6 tojásfehérje
  • 10 dkg liszt
  • 10 dkg finomra darált mandula
  • 10 dkg kristálycukor
  • 20 dkg porcukor
  • 1 citrom reszelt héja
  • 2 ek méz
  • csipetnyi só
A szárazanyagokat, vagyis a lisztet, cukrokat, mandulát és sót összekevertem és átszitáltam, majd hozzávegyítettem a citromhéjat is. Közben felolvasztottam a vajat és a vaníliával összekeverve pirítani kezdtem, míg szép erős aranyos színű lett (kb. 10 perc), a tojásfehérjéket pedig kézimexerrel addig vertem, míg elérte a fehér színt, de a kemény állagot még nem (kb. félúton megálltam).

Végül a lisztes cukros keverékhez forgattam a tojást, a mézet, aztán pedig a vajat. Először kicsit megijedtem, azt hittem, nem veszi fel azt a vajmennyiséget a massza, de csak megbirkóztak egymással.

Végül szilikonos sütőformákba ügyeskedtem a tésztát és 180 fokra előmelegített sütőben addig sütöttem, míg kiállta a fogpiszkáló tesztet, vagyis nem ragadt a piszkálóra semmi (kb. 40-45 perc, szívecske formák esetében, de inkább az ellenőrzést javaslom kb. 20-25 perc után).

Két vendégkörnél is kiállta a próbát, s dicsérő szavakat zsebeltem be vele. Olyan is akadt, aki azt mondta rá: hibátlan! :-)

Nem tévedett sokat!

3 megjegyzés:

Garffyka írta...

Ez szuper! Nagyon szépek, ahogy leírtad, biztos nagyon finomak is :) És jó ötlet, hogy habkarikán kívül mire használhatom a felgyült tojásfehérjéket.
Nem akarod VKF! 31.-re nevezni? Szerintem jöhetne.

kotaliza írta...

Tepsiben is lehet sütni?Esetleg muffinként?

Zsuci írta...

Muffinsütőben is biztosan működik, de sztem nem muffin-ként, vagyis ne tegyél bele akkora mennyiséget, mert esetleg nem sül át.

Én kb. max. 1/3-áig tölteném a muffin formákat.