2010. január 21., csütörtök

Grízes süti




Szintén vendégségbe készült, amolyan hidegtálas vacsi utáni nyalánkságnak. Azt hiszem, bevált, mert igen gyorsan elkopott a tálról. :-) Ízbolygónál láttam már jó ideje, és most beugrott, hogy ki szerettem volna próbálni.

Irtó jó ötlet, nagyon szerethető süti, mert nincs nagy alapanyag igénye, egyszerű összerakni, aztán pedig csak a dicséreteket kell bezsebelni.

Hozzávalók egy 31-32 cm-es tűzálló piteformához:
  • 8 dl tej
  • 2 tk. vaníliakivonat
  • 12 dkg búzadara
  • 15 + 10 dkg cukor
  • réteslapok (6-8)
  • 1 nagyobb citrom
  • 1 csapott tk. fahéj
  • 7,5 dkg vaj + a kikenéshez
Egy edényt kiöblítettem hideg vízzel, majd beleöntöttem a tejet, a vaníliát, egy csipetnyi sót és 15 dkg cukrot. Lassú forrásba hoztam és hozzáadtam a darát, pár percet kevergettem a tűzön, majd félrehúztam hűlni.

180 fokra előmelegítettem a sütőt, közben pedig a formát kivajaztam, a réteslapokat pedig vajjal rétegezve raktam a tálba, vagyis egy réteg réteslap (itt-ott darabokra szakítva és egymáshoz igazgatva), meglocsolva vajjal, újabb lapréteg, vaj, 3. réteslap. Erre a harmadik réteslapra terítettem a grízes masszát, tetejére pedig újabb 3 réteg réteslap/vaj kombó.

A tálat a sütőbe toltam, majd mikor szép aranybarnává sült a süti teteje (kb. 25 perc után), alufóliát terítettem rá, hogy ne égjen meg a tészta. Összesen 45 percig sütöttem, majd hagytam hűlni.

Közben elkészítettem a szirupot, amivel a már nem túl meleg sütit meglocsoltam.
A citromot megmostam és lehámoztam egy zöldséghámozóval a héját, illetve kinyomtam a levét.
Egy kis edényben feltettem főni 1,5 dl vizet. 10 dkg cukrot, a citromlevet, a citrom héját és a fahéjat.
Felforraltam és addig rotyogtattam, míg sziruppá sűrűsödött, lassabban gurult le a kanálról, mint az elején.

Legközelebb megpróbálom a narancsos verziót; úgy gondolom, azt sem kell majd kidobni.

Nincsenek megjegyzések: