2010. szeptember 12., vasárnap

Gyors lilahagymás tarte tatin




Az utóbbi hetek nem teltek túl termékenyen főzés szempontjából, csupa eddig már megszeretett étel került az asztalra. Azonban ez az undok esős idő bekergetett a konyhába és próbálkozásra bírt.

Sosem készítettem még tarte tatin-t, de régóta szemezek vele. Tudtam én, hogy ez valami jó! És egy kicsit csalni is lehet vele, ezt már megszagoltam korábban. Gyors verziója ugyanis elkészíthető az eredeti tészta helyett előhűtött leveles tésztából is. Ezen a kiskapun sétáltam be ezúttal én is. És nem bántam meg. (Persze a becsületem nevében az eredeti verziót is elkészítem majd valamikor... ha lesz több időm, mint most adatott.)

A fordított torta eredetileg egyébként almával készült, de remek eredmény érhető el körtével, ananásszal vagy akár banánnal is - legalábbis ezt olvastam a neten. És tuti hogy így is van. Nekem azonban hónapokkal ezelőtt ez a lilahagyma szó kapcsolódott össze a tarte tatin-el... sajnos már nem emlékszem, hogy hol.

Amikor készítettem, aggódtam egy kicsit, hogy 'ajj, mi lesz ebből?', de csöppet sem bántam meg a próbálkozást, teljesen meggyőzött a végeredmény.

Hozzávalók:
  • 1 csomag előhűtött leveles tészta
  • 1 jó nagy fej lilahagyma
  • kb. 6-8 dkg kristálycukor
  • kevés bors
  • 1 kisebb tojás
  • csipet só
  • 2-3 dkg vaj
Egy piteformát (nekem elég nagy van, sztem kb. 32 cm-es) alaposan kimázoltam vajjal, majd pedig gazdagon beszórtam kristálycukorral - kicsit vastagabban, mint amennyi csak simán megragad a vajban. Erre tekertem némi borsot és egy csipetke sót is rádobtam.

A lilahagymát elfeleztem, majd vékony szeletekre vágtam, és sugarasan, szépen egymás után a sütőformába raktam.

Ezután már csak annyi dolgom volt, hogy a tésztát ráillesszem a süti egyelőre lentre került tetejére. Mivel ezek az előhűtött tésztát négyszögletűek, ügyesen ráfektettem a téglalapot, majd azokat a részeket, melyek nagyon túllógtak, beillesztettem a kihagyott szélekre. Lényeg, hogy a pótlásokkal és némi jól kihúzkodott maradékkal több helyen erősítve a tésztaréteget, pont megfelelő vastagságú készterméket kaptam.

Felvert tojással megkentem a tészta tetejét, és a 180 fokos sütőbe tettem a reménységemet.

Bevallom, nem emlékszem pontosan, mennyi ideig sült, de szerintem olyan 25-30 percet lehetett bent a melegben. A tészta azonban egész pontosan jelezte, mikor kell kimentenem a sütit (süti ez egyáltalán?). Szép aranyszínűre sült.

Felkesztyűzve kivettem a formát a sütőből, 1-2 percet hűlni hagytam, majd pedig egy alkalmas tálcán fejreállítottam és kikopogtattam várakozásom lila tárgyát. Szuperjól kontrázott egymásra a cukorral és saját édességével karamellizálódott hagyma és az a kevés kis bors, amit a cukorréteg kapott. Pikáns, érdekes, édes és nagyon szerethető!

2 megjegyzés:

Bianka írta...

Én még gyümölcsöset sem ettem, de így is nagyon finom lehet :)

Zsuci írta...

Garantálom, hogy ízleni fog, ha kipróbálsz valamilyen verziót!
Ez a hagymás nekem nagyon meggyőző!