2011. április 16., szombat

Fonott kalács_v2





A múltkori fonott kalács projekt annyira fellelkesített, mint anno az első kenyérsütéseim. Így nem és nem tudtam beérni eggyel. Újabb adagnak kellett következnie. De ha már újra nekifutottam, nem szerettem volna ugyanazzal a recepttel próbálkozni. Kipróbáltam hát Limara recepjét és mint mindig, most sem kellett csalódnunk. Csupán egy hozzávalóval toldottam meg a hozzávalók sorát, de legközelebb még kísérletezőbb leszek.

Hozzávalók:
  • 2,5 dl habtejszín
  • 1 egész tojás
  • 1 tojásfehérje
  • 1 vaníliarúd
  • csipet só
  • 3 ek cukor
  • 50 dkg liszt
  • 2 dkg élesztő
  • 1 tojás sárgája
  • 1 egész tojás a megkelt kalács kenéséhez
A hozzávalókat (az első adagot) a fenti sorrendben a kenyérsütőm üstjébe pakoltam, majd elindítottam a dagaszt-keleszt programot. A tészta alakulása közben nekem egy pár evőkanálnyi langyos tejre volt még szükségem, de ez persze alapanyagoktól és géptől függ. A lényeg, hogy szép rugalmas tésztát kapjunk, ami nem ragad, de szépen összeáll.

A megkelt tésztát lisztezett felületre borítottam, majd 1/3 - 2/3 arányban két részre osztottam. A nagyobb részt Limara utasítása szerint egy rúddá alakítottam, melyet először kettéhajtottam, majd ezt a két ágat nem fontam, csak lazán összecsavartam és a közepén lyukmentesre, kicsit völgyesre alakítottam (mindezt persze már a sütőpapírral borított sütőlapon).

Az első 1/3-ből 3 vékonyabb rudat sodortam, melyeket szépen összefontam. A tojássárgáját 1 ek tejjel kikevertem és a kalács alsó szintjére öntöttem (ezt a lépést szerintem legközelebb elhagyom, nem látom a funkcióját azon kívül, hogy a kész kalácsban lesz egy "demarkációs vonal"), végül erre jött az összefont felső emelet.

Tiszta konyharuhával letakartam a kalácskát, és hagytam hogy szépen megkeljen - kb. fél óra - 40 perc. A sütőt 180 fokosra előmelegítettem, felvert tojással megkentem a szépséges kalácsomat és kb 30-35 perc alatt aranyszínűre sütöttem. (Ha esélyes, hogy a külseje megég, érdemes egy idő után letakarni alufóliával.)

Fontos, hogy lehetőség szerint rácson kell kihűteni, így nem puhul fel a kalács alja hűlés közben.
Langyosan már szeletelhető és jajjjjjjjjjjjj de finom! Kicsi vajjal, jóféle lakvárral. Nem is tudnám eldönteni, melyik verzió finomabb. Legközelebb kicsit talán variálok némi aszalt gyümölccsel vagy kakaóval. De jó lesz!

1 megjegyzés:

Bianka írta...

Nagyon szép lett