2011. december 13., kedd

Aranygaluska vaníliasodóval




Korábban készítettem már egy aranygaluskát, de az egy gyorsabb verzió volt. Ez most az igazi, klasszikus és nem is kell mást hozzáfűzni, mint hogy zseniális! Sokkal gyakrabban kellene készítenem! Ahogy elnézem most a képet, összefut a nyál a számban.

Az alapreceptet Limarától kerestem ki, és most sem kellett csalódnom.

Hozzávalók az aranygaluskához:
(1 közepes tepsihez vagy nagyobb kapcsos tortaformához)

  • 50 dkg finomliszt
  • csipet só
  • 4 ek cukor
  • 3 tojás sárgája
  • 2,5 dl tej
  • 5 dkg olvasztott vaj
  • 2,5 dkg friss élesztő
  • 15-20 dkg darált dió
  • 5 csapott ek porcukor
  • 5 dkg olvasztott vaj
Az aranygaluska dagasztásához a kenyérsütő gépet használtam (mint minden más kelt tésztához amit azóta készítettem, mióta megvan a masina). A tejet a cukorral meglangyosítottam és felfuttattam benne az élesztőt, közben a többi hozzávalót sorban az üstbe mértem, végül ráöntöttem az egészre az élesztős tejet és elindítottam a dagaszt-keleszt programot a gépen és az elején figyeltem, szüksége van-e a kialakuló tésztának esetleg még egy kis tejre.

Szép ruganyos, a nagymamám féle tojásoktól sárgás árnyalatú tészta állt össze az üstben, ami a kelesztés végére jó duplájára kelt. Öröm volt nézni.

Ezután lisztezett felületre borítottam a tésztát, jó ujjnyira nyújtottam és egy kis pogácsákat szaggattam belőle. Ezeket egyenként megkentem az olvasztott vajjal és a sütőpapírral bélelt tepsibe rétegeztem a cukros dióval. Én szeretem, ha bőven van rajta dió, ezért nem sajnáltam. :-)

Amikor elfogyott a tészta, begyújtottam a sütőt, hogy előmelegedjen, közben pedig meleg helyen hagytam továbbkelni az összeállított, de még nyers édességet. Nagyon szépen megemelkedett, amit csak folytatott a 180 fokos sütőbe kerülve.

Aranybarnára sülésig sütöttem, ami kb. 38-40 percet vett igénybe - de szerintem ez attól is Miután késznek ítéltem, már csak azt kellett kivárni, míg kicsit kihűlt és nyakon lehetett önteni az isteni vaníliasodóval.

És igen, a sodó.

Hozzávalók a vaníliasodóhoz:

  • 7,5 dl tej
  • csipet só
  • 3 tojássárgája
  • 8 dkg cukor
  • 2 csapott ek liszt
  • 2 kk vanília esszencia
Igazán egyszerű elkészíteni a vaníliasodót, engem csak az a sok kallódó fehérje zavar, amikkel ugye megint kell majd kezdeni valamit (persze mehet a fagyasztóba is).

A tejet egy csipet sóval egy hideg vízzel kiöblített lábasban elkezdtem melegíteni. Közben egy kisebb keverőtálban világosra, habosra kevertem a cukrot, a vaníliát és a tojások sárgáját, majd hozzáadtam a lisztet is és csomómentesre munkáltam.

Amikor a tej már kezdett jó meleg lenni, 1-1 merőkanállal a tojásos keverékhez adtam, hogy egyenlítődjön a hőmérséklet és ne kapja össze a tojást a meleg tej, majd 2-3 merőkanálnyi tej belevegyítése után az egészet visszaöntöttem a lábasba.
Szép lassan, folyamatosan kevergetve felfőztem a sodót, vigyázva, hogy ne forrjon fel, ne rotyogjon, majd amikor besűrűsödött (nem kell nagyon, csak hogy legyen egy kis tartalma a kevergetéskor, de nem pudingot kell főzni!!!) lehúztam a tűzhelyről és néha belekeverve (hogy ne bőrösödjön be) hagytam kihűlni.

Az egész művelet nem több mint kb. 2 órát vesz igénybe és az eredmény páratlan! Az értékelő véleménye szerint 10/10. :-)

Nincsenek megjegyzések: