2012. január 22., vasárnap

Sütőtökös rizottó csirkemellel




Úristen! Be se merem vallani, milyen régen készítettem ezt a finom sütőtökös rizottót. Még a két ünnep között talán... piszok disznó vagyok a lógás miatt. Tudom. De talán még most sem késő, a sütőtöknek még mindig szezonja van, tehát nincs veszve semmi. :-)

Hozzávalók:

  • olívaolaj
  • 1 közepes vöröshagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 6-7 dl alaplé (zöldség vagy esetleg csirke)
  • 30 dkg rizs (Arborio vagy egyéb jó minőségű rizs)
  • kb. 2 dl tej
  • bő fél dl fehérbor
  • 30 dkg sütőtök
  • só, bors
  • 2 nagyobb kocka vaj
  • 5 dkg reszelt parmezán

KicsiVú-nál láttam korábban ezt a receptet, aki méltatta az eredményt, így én is szerettem volna tenni egy próbát. S nagyon szerettem volna olyan fogást találni, amiben a ház ura is elfogyasztja a sütőtököt. Nos ez maximálisan sikerült! Nagyon ízlett neki!

Egy serpenyőben olívaolajat melegítettem, amin pirítani kezdtem az apróra vágott hagymát, majd hozzáadtam a szintén felaprított fokhagymát. A korábban meghámozott és kisebb kockákra vágott sütőtököt hozzáadtam a hagymához és az egészet felöntöttem tejjel (hogy kb. ellepje) majd puhára pároltam a tököt.

Miután a tök megpuhult, hozzáadtam a fehérbort (ami miatt kicsapódott a tej, de ez nem zavarta a későbbi összképet; egyébként a bort ki is lehet hagyni). Miután a bor kicsit kipárologta magát, a serpenyőbe tettem a rizst, s merőkanalanként elkezdtem hozzáadagolni a forró alaplevet. Lassan főztem, s az alaplevet mindig pótoltam a rizs alatt, ahogy az elfőtt, illetve a rizsszemekbe szívódott.

Mindenki ízlése szerint adagolhatja az alaplevet, attól függően hogy fogkeményre, vagy nem hitelesített módon puhábbra szeretné a végeredményt. Amikor a rizs ellenőrzésekor úgy döntöttem, most jó, hozzámertem még a rizshez egy szűk merőkanálnyi levet és hozzáadtam két kockányi hideg vajat. Ezeket belekevertem, majd kóstolás alapján tovább ízesítettem még a parmezánnal, friss borssal és sóval. Pár perc pihenés fedő alatt jár neki, de ugrásra kész asztaltársaságnak érdemes készíteni.

Nálunk bevált és visszatérő fogás lesz, sütőtökkel vagy más verziókban is.

3 megjegyzés:

Hobbychef írta...

Jól hangzik, a fehérbor is finommá teszi.

Niki írta...

Sütőtök...a harmadik sorban...:))))

Szeretem a sütőtököt a színe miatt,a variálhatósága miatt.

Zsuci írta...

Megvan, javítottam :-) köszi! (Amúgy ha van lopó, lehetne akár ütő is.) :-))) Fán teremne és ütne amikor leesik. :-)