2012. február 26., vasárnap

Palócleves




Mindig is nagyon szerettem ezt a levest, ami elképzelhető, hogy nem is olyan széles körben ismert, mint gondoltam. De nálunk otthon, a palóc vidéken gyakori fogás. Gyerekként ugyan hajlamos voltam kiturkálni belőle a babot, de most már nem vagyok komisz. :-)

Nem tudom, hol mi a szokás, de ez egy tipikusan olyan tartalmas leves, ami után már nem feltétlen vágyik az ember nagy hússzeletekre, megteszi akár néhány palacsinta, vagy egyéb könnyebb fogás például.

Egy sertéspörkölttel indul a leves készítése, aminek a hozzávalói:
  • kb. 40-50 dkg sertéscomb
  • 1 közepes fej vöröshagyma
  • só, őrölt paprika, őrölt bors
  • 2 ek zsiradék (olaj vagy zsír, esetleg kiolvasztott szalonnakockák)

Az apróra vágott hagymát megfuttattam a felhevített zsiradékon, majd amikor üvegessé vált, lehúztam a serpenyőt a tűzről, hozzáadtam 1 csapott teáskanálnyi csemege paprikát és a felkockázott húst, és magas lángos pirítani kezdtem. Addig forgattam az edényben a húsdarabokat, míg minden darab megkapta a kellő pirult réteget. Ezután felöntöttem annyi vízzel, ami körülbelül ellepte a húsokat, sóztam és frissen őrölt borssal ízesítettem az ételt, majd fedő alatt addig, míg puhulni kezdtek a húsok (nem kell teljesen készre puhulniuk).

Hozzávalók ezután:

  • 4-5 marék fagyasztott vajbab
  • 2 babérlevél
  • 2 gerezd fokhagyma
  • egy nagy pohár tejföl kb. 2/3-a (akár az egész pohár, ízlés szerint)
  • kb. 2 ek liszt
  • ízesítéshez még só és bors

Miután a pörkölt elért a várt szakaszba, kb. 1,2-1,3 liter nem túl sós alaplével öntöttem fel (ha alaplevem épp nincs kéznél, bio leveskockát szoktam használni), hozzáadtam a babot, a fokhagymát és a babérlevelet, majd addig főztem, míg a vajbab megpuhult (kb. 15-20 perc).

Ezután a tejfölt elkevertem pár merőkanál levessel, illetve a liszttel, s ezzel besűrítettem a palóclevest. Amikor rottyant egyet az étel, megkóstoltam - s nem emlékszem már, kellett-e, de ezen a ponton adhatunk még hozzá sót vagy borsot.

Friss, ropogós kenyérrel ettünk. Gyerekkori fogás, és igen jó szolgálatot tesz, amikor a hideg időkben egy jó meleg levesre vágyik a gyomor.

2 megjegyzés:

Molnár Péter írta...

Csak kiegészítésképpen:
Mikszáth Kálmán barátja, a dinasztia-alapító vendéglős-király Gundel János 1894-ben, az István főherceg szálloda 'Mikszáth szobájának' ünnepélyes megnyitójára az alábbi menüsort kreálta:

Palócleves
Lohinai füves hal
Tót atyafiak haluskája
Brézói ludak Mikszáth-módra
Galamb a kalitkában
Ami a lelket megédesíti


Az ételek a Nagy Palóc egy-egy írásának címéből keletkeztek. Sajnos igazi receptje csak a palóclevesnek maradt ránk, az is Gundel János fia, Gundel Károly megfogalmazásában.

Zsuci írta...

Nagyon szépen köszönöm! Ez igazán aranyos információ! :-)