2012. május 2., szerda

Epres gyümölcstorta bodzás tejszínhabbal



Vendégeket vártunk a hosszú hétvégén, és ilyenkor természetesen kell valami finomság, valami szép, aminek mindenki örül. Két opciót dobtam fel a levegőbe és meglepő módon Tamás ezt választotta. Azért meglepő, mert általában szinte kizárólag a csokis édességekkel győzhető meg. Kicsit aggódtam is, hogy elkészül a süti, de egy villányi után el fogja utasítani. Nos, nem így történt! De nem ám! :-) A bodzás tejszínhab pedig nagyon jól működött az eperrel, jó ötlet volt feldobni kicsit.

Klasszikusnak, vagy akár retronak is mondható ez a gyümölcstorta... szerintem mindenki anyukája készítette anno változó gyümölcsökkel , a tetején pedig a jó öreg zselatinnal. Ez utóbbit én kihagytam a mókából, hisz íze se sok, és amúgy is minek? Szép lett ez így is nagyon.

Hozzávalók (22-24 cm-es tortaformához):

A piskótához:
  • 3 nagy vagy 4 kicsi tojás (nekem kicsik voltak, így ehhez igazítottam az adagot)
  • 3 púpos evőkanál liszt
  • 3 normál evőkanál porcukor
  • 1 kk sütőpor
  • pár csepp ecet vagy citromlé
  • csipet só
  • plusz a végén kb. 2 ek eperdzsem
A pudinghoz:
  • 1 csomag vaníliás pudingpor
  • 4,5 dl tej
A tetejére:
  • ízlés és kívánság szerinti gyümölcs - mennyiség változó, a díszítés módjától függ
A tejszínhabhoz:
  • 2 dl habtejszín
  • 0,5 dl bodzaszörp
Természetesen a piskóta elkészítésével kezdtem a hadműveletet. Nem a klasszikus, anyukámnál látott módon csináltam, kipróbáltam egy korábban olvasott eljárást. Ehhez először előkészítettem mindent. A tortaforma alját kivajaztam, majd rászabtam méretben egy sütőpapír kört és ezt is megvajaztam. A sütőt előmelegítettem 180-190 fokra. A tojásokat szétválasztottam (a fehérjét egy nagyobb keverőtálba, a sárgáját egy bögrébe vagy kis tálkába). A lisztet átszitáltam és összekevertem a sütőporral. Illetve minden szükséges hozzávalót a kezem ügyébe készítettem.

Először a fehérjékből kezdtem el habot verni egy csipet sóval és pár csepp ecettel, majd amikor a hab mér kezdett szépen gyarapodni és emelkedni, tvovábbi folyamatos keverés mellett fokozatosan hozzáadtam a cukrot is és így vertem belőle kemény fehér habot. Amikor a habot már jónak ítéltem, szintén folytatva a habverős keverést, egyenként hozzáadtam a tojások sárgáját is és ezekkel elegyítettem a maszát.
Utolsó lépésként pedig egy lapáttal óvatosan a sárgásodó habhoz forgattam a sütőporos lisztet, lassú de határozott félköríves mozdulatokkal.

Amikor a gyönyörű habos massza homogénné vált, az egészet beleöntöttem az előkésztett formába, elegyengettem a tetejét és máris toltam a sütőbe. Bő 10 percig sütöttem az előmelegített hőfokon, majd 150 fokra mérsékeltem a hőmérsékletet, s így sütöttem további kb. 20 percig a piskótát. Amikor elkészült kivettem a sütőből és hagytam kihűlni.

Amíg a lap hűlt, a leírásnak megfelelően elkészítettem a vaníliás pudingot 4,5 dl tejjel és időnként kavargatva langyosra hűtöttem. Ezután a piskótát körbevágtam a formában, hogy ne legyen nagyon rátapadva a fémkörre, vékonyan megkentem eperdzsemmel, majd pár perc után erre öntöttem a langyos pudingot, ezt is elsimítottam és betettem a formával a tortaalapot a hűtőbe, hogy a puding megszilárduljon.

Ezalatt elkészítettem a bodzás tejszínhabot, ami nem állt másból, mint hogy a 2,5 dl-es szifonomba beleöntöttem 2 dl hideg tejszínt és fél dl bodzaszörpöt, és így készítettem ez a habot. Itt inkább az ötlet és az eperrel alkotott remek ízpár a lényeg, nem a recept.

Amikor a puding megszilárdult a tortán, már nem maradt más dolgom, mint szépen kidíszíteni eperrel és szeretettel várni a vendégeket.

Sokkal egyszerűbb az elkészítése, mint amilyen hosszú lett ez a leírás, szóval mindenképp javaslom újra felvenni a listára a gyümölcstortát, sokféle finom gyümölccsel variálva. Nálunk a málna és a szeder sem marad ki majd.

Nincsenek megjegyzések: